Commotie.

Soms slaat de schrik mij ook om het hart als ik zie wat er voor berichten zijn over misstanden in onze branche. Het meest schrijnend vond ik nog wel de situatie bij Undercover in Nederland. De meest basale zaken rondom piëteitsvol handelen, transparantie en zorgvuldige communicatie gingen daar heel erg mis.

Gelukkig zijn dit uitzonderingen in de uitvaartbranche, er wordt met veel overgave gewerkt vanuit compassie naar de medemens. Echter er bestaan geen regels voor de uitvaartbranche dus misstanden blijven ook goed mogelijk door personen die zonder keurmerk, enige opleiding of ervaring zomaar een uitvaartonderneming kunnen beginnen. Omdat families weinig ervaring hebben met uitvaarten, is het ook niet altijd helder of het normaal is wat er gebeurd of gezegd wordt. Een niet functionerend bedrijf kan dus makkelijk bestaan door de onwetendheid van klanten of door het taboe rondom de dood.

Het lijkt door dit soort commotie wel of er uitvaartverzorgers zijn die de marge van een uitvaart boven integer handelen stellen. Ik durf oprecht te stellen dat ook dat de sporadische uitzonderingen zijn.

Een ander punt wat naar voren kwam in de media was een verschil over de uitkering van een verzekeraar en de hoogte van de kosten van een uitvaartondernemer. Heel vervelend voor nabestaanden om daar mee bezig te moeten zijn in plaats van zich te kunnen richten op het afscheid nemen.

Voorbespreken uitvaart

Ik denk dat veel onprettige situaties zouden kunnen worden voorkomen door voorbereiding. Ik heb daar al eerder over geschreven, maar ga eens langs bij een uitvaartondernemer. Neem een kijkje in zijn of haar centrum/kantoor, vraag ook gerust om de werkruimtes te zien, want er is niets te verbergen. Ziet een centrum er verzorgd uit, dan zegt dat vaak ook veel over het werk dat geleverd wordt. Ook de mogelijkheden en kosten kunnen vooraf allemaal inzichtelijk gemaakt worden. Dat scheelt nabestaanden veel stress en voorkomt onverwachte zaken achteraf.