Misschien denkt u dat u direct na een overlijden van alles moet regelen. Dat is natuurlijk wel zo, maar het hoeft niet allemaal in één keer. Ook bij een plotseling overlijden heeft u de tijd om een aantal zaken in uw eigen tempo te regelen. Bovendien hoeft u niet alles zelf te doen. In alle rust begeleiden wij u door de hectische en vaak emotionele tijd en ondersteunen wij daar waar nodig en gewenst.

Overlijden melden bij arts en naasten

Vlak nadat iemand is overleden, is het van belang dat dit overlijden door een huisarts of dienstdoende arts officieel wordt geconstateerd en vastgelegd in een ‘verklaring van overlijden’. Deze verklaring is nodig voor het regelen van een aantal praktische zaken.

Contact uitvaartorganisatie

Nadat de huisarts en naasten zijn geïnformeerd, kunt u contact met ons opnemen. Wij doen er alles aan om u te helpen en bij te staan. Wij zijn dag en nacht bereikbaar voor hulp en advies. Onze telefoonnummers zijn:

035-5253067 en 036-5402113

Wij zijn altijd bereikbaar, op ieder moment.

Nadat u contact met ons heeft opgenomen, maken we een afspraak. Dat kan bij u thuis zijn of ons op het uitvaartcentrum of in de uitvaartwinkel, net wat u wenst. We maken ook, indien nodig, gelijk – een afspraak om de overledene over te brengen of thuis te verzorgen.

Eerste contact

Direct nadat u contact met ons heeft gezocht, komt een van onze uitvaartleiders naar u toe en met elkaar bespreken we wat er gedaan moet worden. Een van de eerste dingen om over na te denken is de opbaring. Wilt u dat de overledene wordt opgebaard en zo ja, waar? Bij u thuis, bij ons in het uitvaartcentrum of ergens anders? Ook krijgt u een uitgebreide informatiemap ter voorbereiding op het zogenaamde regelgesprek.

Het regelgesprek

Tijdens het regelgesprek komen de punten aan de orde waarover u een keuze zult moeten maken. Dat hoeft niet allemaal in één keer en als u wilt helpen we u bij het maken van de keuzes. Stap voor stap werken we toe naar de dag van de uitvaart. Zo weet u zeker dat aan alles is gedacht en het afscheid wordt zoals u wenst.

Onderwerpen die we in het regelgesprek doornemen zijn:

  • Persoonsgegevens van de overledene
  • Begraven of cremeren
  • Waar mag het afscheid plaatsvinden? (kerk, uitvaartcentrum, crematorium)
  • Wanneer wilt u dat het afscheid plaatsvindt?
  • Waar wilt u dat de overledene wordt opgebaard?
  • Wilt u helpen met het verzorgen van de overledene?
  • Eventueel kunt u vast kleding uitzoeken
  • Vervoer van de overledene
  • Wilt u een condoleancemoment, los van het afscheid?
  • Wilt u rouwkaarten versturen of een rouwadvertentie plaatsen?
  • Zo ja, heeft u de adressen klaar?
  • Zo ja, welke tekst wilt u op de uiting gebruiken?
  • Is er een verzekering aanwezig?
  • Zo ja, waar ligt de polis? Wij kunnen die namelijk voor u kunnen insturen.

In de dagen na het regelgesprek zullen we het hebben over:

  • Bloemen
  • Inhoud van het afscheid
  • Sprekers
  • (Live) muziek
  • Catering bij afscheid
  • Invulling dag van de uitvaart

Wij verzorgen de aangifte van overlijden bij de gemeente
Binnen vijf dagen na het overlijden moet hiervan aangifte zijn gedaan bij de gemeente. Dit wordt gedaan in de gemeente waar het overlijden plaatsvond. Als u wilt, verzorgen wij de aangifte voor u. Natuurlijk kan de familie ook zelf de aangifte doen of meegaan met de uitvaartbegeleider.

Laatste verzorging na overlijden

Na een overlijden vindt, voor de opbaring, de laatste verzorging plaats. De laatste verzorging bestaat uit het liefdevol verzorgen van het lichaam van de overledene. Denk daarbij aan het wassen, kleden en verzorgen van de overledene. Vaak is het een bijzonder en intiem moment. Samen met u bespreken we hoe u de laatste verzorging wenst. Wilt u dit helemaal zelf doen, samen met onze uitvaartbegeleiders of laat u het liever helemaal aan ons over. Het is net wat u wilt en wat goed voelt. Meer informatie over de laatste verzorging vindt u op de pagina wat is de laatste verzorging.

Heeft u vragen of wilt u meer weten over onze dienstverlening? Neemt u dan gerust contact met ons op.